23  /  October  /  2021
15  /  ربيع الأول  /  1443
شنبه 1 آبان 1400

وبینار مقتل خوانی در تاسوعا و عاشورای حسینی

10 / 10
از 1 کاربر

موسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد برگزار می کند:

 

وبینار مقتل خوانی در تاسوعا و عاشورای حسینی

با حضور:

خانم دکتر زهرا حیاتی 

(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

زمان: ۸ و ۹شهریور ۱۳۹۹، ساعت ۱۷تا ۱۹

شرکت در این وبینار رایگان است ولی ثبت نام الزامی است.

لینک ثبت نام:

 

https://eseminar.tv/wb13234

 

 

توضیحات وبینار

از آنجاکه واقعۀ عاشورا یکی از مهم ترین رویدادها در تاریخ اسلام است، از همان نخستین روزهای وقوع این حادثه، افرادی به بازگویی ماجرا پرداختند و به‏ عبارتی گزارشگران واقعۀ کربلا بودند. این روایت ها با گذشت زمان و با هدف زنده نگه داشتن یاد این رخداد، شکل مکتوب و منسجم یافت و عنوان «مقتل» گرفت. عنوان مقتل که در لغت عرب اسم مکان به معنی کشتن گاه است به این سبب انتخاب شدکه این نگاشته ها، محل گردآوری اخبار و روایات مربوط به واقعۀ عاشورا است.

مقتل پژوهان با نگاه به اعتبار و اتقان گزارش هایی که در مقاتل و نگاشته های مربوط به تاریخ عاشورا از آغاز تا عصر حاضر آمده است، دو مقطع تاریخی را بازشناسی کرده اند: 1-مقاتل و نگاشته های مربوط به تاریخ عاشورا از آغاز تا قرن هفتم؛ 2- مقاتل و نگاشته های مربوط به تاریخ عاشورا از قرن هشتم تا قرن چهاردهم.

در یک نگاه کلی اخبارِ مورخان و مقتل‏نویسان اولیه از اعتبار و اتقان تاریخی بیشتری برخوردار است و مقاتل قرن هشتم به بعد، به داستان‏سرایی و قصه‏پردازی نزدیک‏ تر هستند.

بیشتر نوشته های ادبی و داستانیِ شبه تاریخی دربارۀ واقعۀ عاشورا از دوره‏های صفویه و قاجاریه به تاریخ راه یافته اند و می توان این آثار را به مثابه روایت های تاریخی- ادبی بازخوانی کرد. این ویژگی ها با اجرای شفاهی مقتل خوانان و روضه خوانان قدرت بیشتری پیدا کرد. از این رو مقتل نگاری و مقتل سرایی و مقتل خوانی در حیطه فن سخنوری، داستانگویی، روایت پردازی و هنر شاعری است و با تاریخ نگاری تفاوت هایی دارد. تاریخ نگار حوادث را مستند و کلی ذکر می کند و قصد برانگیختن احساسات را ندارد؛ اما مقتل نویس به قصد تأثیرگذاری بر مخاطب با کمک شیوه های روایت پردازی به شرح و بسط ماجرا می پردازد.

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به بازخوانی دو ماجرا در چهار مقتل خواهیم پرداخت. یکی از مقتل ها نسبتا معتبر و قابل استناد است و سه مقتل دیگر به روایت داستانی نزدیک است.

 

 
سرفصل‌های وبینار

بازخوانی ماجرای شهادت حضرت ابوالفضل علیه السلام

بازخوانی ماجرای شهادت حضرت سید الشهدا علیه السلام

 

مخاطبین

همه علاقمندان به تاریخ و هنرهای نمایشی

 

(برگزار شد.)

 
 
 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :